Hart van Enschede

Vandaag staan we in Hart Van Enschede over de Coderdojo Enschede.

Artikel Coderdojo Enschede in Hart van Enschede 24 maart 2016

Klik op het artikel om deze beter te kunnen lezen.

Volledige tekst:

Programmeren: taal van de toekomst

Programmeren zou een basisvaardigheid moeten zijn op scholen, voor alle leerlingen, vindt Dave Borghuis. Hij is de initiatiefnemer van CoderDojo Enschede. Onder die noemer komen kinderen tussen de zeven en zeventien jaar iedere eerste zaterdag van de maand in de Enschedese bibliotheek bij elkaar. Daar kunnen ze onder begeleiding programmeren, websites bouwen en games ontwerpen.

‘Vergelijk het met lezen en schrijven’, vertelt Borghuis. ‘In de ICT-wereld zijn de schrijvers degenen die niet alleen weten hoe een computer werkt, maar ook hoe ze er invloed op kunnen uitoefenen. Dus niet alleen maar slaafs de richtlijnen van bestaande programma’s volgen. Nee, zelf aan de slag. Bedenk projecten, maak een programma of een telefoon-applicatie. De kinderen beginnen meestal met een eenvoudige programmeertaal als Scratch. Daarna gaan ze verder met Java, Java Script of Python. Vijftien gekwalificeerde vrijwilligers begeleiden hen. De deelnemers helpen elkaar ook. Zo ontstaat er een kruisbestuiving. Leuk om te zien.’

De leeftijd van de deelnemers varieert, doorgaans zijn ze niet ouder dan twaalf jaar. Er zijn meerdere CoderDojo’s geweest in Enschede, die telkens door zo’n 25 kinderen werden bezocht. ‘Van die groep keert ongeveer de helft vaker terug. Een mooie score, zeker ook omdat we in feite geen reclame maken’, vindt Borghuis.

Het concept komt uit Ierland, bestaat al jaren en is in Nederland op meer dan tien plekken overgenomen. Vanuit Hengelo en Groenlo is interesse om het project te adopteren. ‘In de toekomst breiden we het aantal bijeenkomsten misschien uit. Voorwaarde is dat we het met onze vrijwilligers kunnen blijven opvangen. We willen geleidelijk aan groeien.’

Borghuis is ook de initiator van Tkkrlab, een omgeving voor makers en hackers die interesse hebben in techniek. Tkkrlab bestaat vijf jaar en houdt zaterdag vanaf 15.00 uur een open dag in het gebouw The Corridor, aan de Hengelosestraat. Op het programma staan workshops (onder andere solderen en programmeren), presentaties van projecten die door leden zijn gemaakt en een uitleg over het gebruik van gereedschap (zoals een 3D-printer en een lasersnijder). Ook wordt gesproken over onderwerpen als encryptie, privacy op internet en toekomstige (internet)wetgeving en de invloed hiervan op onze samenleving.

Achter Tkkrlab en CoderDojo Enschede gaat een zogeheten grassroots organisatie schuil, legt Borghuis uit. Wat vrij vertaald zoveel wil zeggen als: begonnen door burgers en zelfstandig opererend. ‘We zijn laagdrempelig en maken weinig kosten. Voor de CoderDojo’s betalen we bijvoorbeeld alleen voor snacks voor de kinderen, wat te eten en drinken. Dat krijgen ze tussen de middag.’

Op de verlanglijst van CoderDojo Enschede staat de aanschaf van laptops en elektronica. ‘Maar het belangrijkste is het vormen van onze vrijwilligers. Ze zijn allemaal programmeur of hebben een achtergrond in de ICT en moeten nu routine krijgen in de begeleiding van kinderen. Daar investeren we in, we willen deze groep mensen bij elkaar houden. Als dat goed staat en als ons concept zich bewezen heeft, dan stappen we mogelijk naar het bedrijfsleven of de gemeente voor de financiering van nieuwe materialen.’

Aan al deze inspanningen ligt een diepgewortelde overtuiging ten grondslag. Borghuis zegt: ‘We doen dit omdat we vinden dat programmeren een basisvaardigheid zou moeten zijn op scholen. Dat is nu niet het geval. Alleen in de plusklassen en na school worden lessen in programmeren gegeven. Wij vinden het juist belangrijk dat alle scholieren ermee in aanraking komen. Tussen de deelnemers aan de CoderDojo’s zitten zeker kinderen die programmeur kunnen worden in de toekomst. Maar het is niet direct ons doel om hen warm te maken voor het beroep. We willen ze in de eerste plaats een leuke middag bezorgen. Als we de kinderen daarbij iets mee kunnen geven over computers, techniek en logisch nadenken, dan is onze opzet geslaagd.’